Det är inte ovanligt för författare att hamna i svackor då vi inte känner oss kreativa, saknar motivation, inte orkar eller hinner skriva och över huvud taget inte är vidare produktiva. Så har det varit för mig under våren. Jag har planerat mycket, framförallt för min roman, men förutom min grundliga redigering av min Törnrosa-novell (som jag skrev...
Skrivtips
Skrivtips
Detta är fliken där jag lägger upp tips om kreativt skrivande. Det kan handla om själva processen, om tekniken eller om stilistiska knep.
De och dem - en kort grammatiklektion
God grammatik gör inte en berättelse god, men dålig grammatik kan fördärva den. Därför är det viktigt att lära sig grundläggande grammatiska principer och tyvärr kan man ju inte beskylla den svenska skolan för att ha lärt sina elever dem.
3 små tips för bättre prosa!
Lägg till rörelse i varje scen
Att specificera sin beskrivning
För flera månader sedan skrev jag ett inlägg om hur man kan specificera temana i sin berättelse och varför man bör göra det, och jag tänkte göra en serie av specificitet som en övergripande princip i skönlitterärt skrivande. Detta är andra mitt andra inlägg om specificitet och det kommer att fokusera på prosa.
Scenen är skönlitteraturens atom. Förenklat består den av en katalysator, en uppbyggnad/konfrontation och en klimax. I min serie om de fyra formerna av skönlitterär konflikt visade jag exempel på hur huvudpersonens interna, sociala, samhälleliga och miljömässiga konflikter kan visas på scennivå, och jag rekommenderar att du läser de inläggen utöver...
Yin och yang som skönlitterär princip
Yin och yang är ett fenomen i ostasiatisk filosofi, som var veckans ord här på bloggen för några veckor sedan. För att göra en lång historia kort innebär principen om yin och yang att även om världen (och symbolen!) är svart-vit, och alltså utgörs av motsatser, kan man inte komma ifrån att det finns lite vitt i svärtan...