Jag har hittills skrivit tre inlägg om olika berättarperspektiv, och idag tänkte jag djupdyka i en av varianterna av första person, nämligen den tillbakablickande. Detta perspektiv innebär att protagonisten väljer att berätta sin historia efter att den har inträffat. Låt oss först överväga ett viktigt kännetecken för tillbakablickande första...
Skrivtips
Skrivtips
Detta är fliken där jag lägger upp tips om kreativt skrivande. Det kan handla om själva processen, om tekniken eller om stilistiska knep.
5 tips för att skriva noveller!
Novellen är en litterär form som jag anser förtjänar mer uppskattning än den får. Den behandlas ofta som en träning inför att skriva ett längre och "tjusigare" projekt, alltså en roman, men även jag håller med om att den är utmärkt övning så vill jag dra en lans för novellen i egen rätt. Här kommer alltså fem tips som särskilt...
De senaste dagarna har jag fått flera inbjudanden att betaläsa noveller för plattformen Betareaders novelltävling "Valentine Crime", som jag också skall delta i. Min novell skall strax ut på en testläsningsrunda. Även om tävlingen inte kräver ett romantiskt tema verkar de flesta deltagare, inklusive jag, ha tagit avstamp i en romantisk och/eller...
I förra veckans tips för att skriva i ett allvetande perspektiv nämnde jag att man bör undvika att dumpa stora mängder information på läsaren. Informationsdumpning kan ta sig uttryck i dialog eller i själva berättandet.
Allvetande berättarperspektiv utförs nästan alltid i tredje person. Det är teoretiskt sett möjligt att ha en allvetande första person, men det är mycket ovanligt, och det är sällan den personen faktiskt är protagonisten. Ett av de mest kända exemplen på en roman med en allvetande första person är Boktjuven av Markus Zusak, som berättas av Döden,...
"Filterord" är vad man kallar de ord, nästan alltid verb, som filtrerar berättelsen genom huvudpersonens fem sinnen. Det finns fall då man verkligen bör göra detta, men oftast använder man fler filter än nödvändigt, och det kan göra det svårare för läsaren att leva sig in i berättelsen.