Skrivtips

Skrivtips

Detta är fliken där jag lägger upp tips om kreativt skrivande. Det kan handla om själva processen, om tekniken eller om stilistiska knep.


Den som har läst vad jag har skrivit på den här bloggen har förmodligen märkt att jag är ganska känslig för melodramatik och pretentiöst svammel. Samtidigt har jag som författare en tendens att skriva om ämnen som har potential att bli ganska melodramatiska, till exempel skuld, sorg eller ånger. (Jag vill påpeka att det inte är det enda som...

Jag vill påstå att det vanligaste problemet författare har som försöker skriva noveller är att handlingen får eget liv och sticker iväg långt bort från den övre ordgränsen. De som försöker sig på att skriva romaner får å andra sidan slut på idéer halvvägs igenom boken och vet inte hur de skall knuffa handlingen till den spännande klimax som vi...

Precis som i första inlägget om den här principen, där jag skrev om att komma sent, vill jag inleda med att påpeka att man inte alltid måste lämna tidigt och att inte alla utdragna slut måste vara dåliga. Dock är det bra att se även andra halvan av "sent in, tidigt ut" som en tumregel, och om man bryter den bör man veta varför....

Att komma sent till festen och att lämna den innan den har hunnit bli tråkig är en beprövad skönlitterär teknik. Tanken är att läsaren inte skall behöva se kulisserna sättas upp och skådespelarna bli sminkade, utan skall släppas in i salongen först när ridån går upp och pjäsen börjar. På samma sätt skall man inte behöva se städarna sopa bort...

Det finns många olika teorier om hur en roman eller kortroman skall vara uppbyggd, till exempel Hjältens resa, 27 kapitel eller Rädda katten, men majoriteten av dem grundar sig i tre akter. I dagens inlägg tänkte jag ge en kort sammanfattning av de olika akterna, deras betydelse och deras kännetecken.

Skapa din hemsida gratis!