"Kill your darlings" - men spara dem!

27.02.2021

Näst efter "show, don't tell" är "kill your darlings" ett av de oftast upprepade råden för kreativt skrivande, och det har sina goda skäl. Den "darling" som menas kan vara en formulering, ett stycke, ett kapitel eller en hel karaktär som du som författare älskar men som inte tillför någonting - eller som rentav försämrar - historien du försöker berätta.

Att leda sin älskling till slakt låter brutalt, men jag tycker inte att man skall se det som en avlivning. Snarare kan du lägga din vackra formulering, eller den där karaktären du utvecklade så noggrant, i ett frysrum i väntan på att den behövs igen. Med "frysrum" menar jag ett separat dokument. Frågan är när man vet att något är en älskling som man måste frysa in?

Att den är en älskling märker man snabbt. Om man direkt vänder sig emot idén att ta bort något, så är det en älskling. Det säger sig självt. Men hur vet man när den behöver frysas in?

Ledtråd #1: ett betydande antal testläsare påpekar ett problem

Om man har tillgång till testläsare kan man ofta märka att mönster i den feedback man får. Är det många som klagar på att en viss mening inte passar i stil med språket i resten av berättelsen? Då kan du antingen formulera om den meningen, ta bort den helt eller - om den verkligen är en älskling - klippa ut den och spara den på annan plats. Samma sak med längre textschok.

När det gäller ett kapitel kan du ofta märka om läsare antingen tenderar att glömma eller ignorera vad som stod i ett visst kapitel. Alternativt kanske du får många anmärkningar om att scenen eller kapitlet var tråkigt, eller att det var förvirrande. Dessa tecken kan dock lika gärna tyda på att kapitlet behöver omarbetas, så vad jag föreslår att man gör är att skriva en sammanfattning av kapitlet; vad som händer, vilka personer som ingår och vad läsaren får reda på, och sedan jämföra det med resten av berättelsen. Händer det många viktiga saker i just det kapitlet, innehåller det mest upprepningar eller går det att portionera ut kapitlets "uppgifter" till näraliggande kapitel på ett smidigt sätt? Om svaret på någon av de frågorna är ja, kan det vara värt att "frysa in" kapitlet i ett eget dokument.

Ledtråd #2: din egen magkänsla

Ja, det här är flummigt, men som författare tillbringar man mycket tid med sina texter och sina idéer, och om man är ärlig med sig själv kan man ofta upptäcka (framförallt om man låter texten vila ett tag och sedan läser om den) att den väldigt klyftiga repliken eller den där härligt sarkastiska sidokaraktären egentligen inte gör mycket till eller från. Då måste man själv ta beslutet att bita i det sura äpplet och flytta på något man gillar. Låt mig ta ett eget exempel.

Jag har flera gånger försökt starta ett sci-fi-projekt men har äntligen insett att jag måste planera i förväg istället för att arbeta som det som George R.R. Martin kallar en "trädgårdsmästare". Nu har jag börjat med det arbetet och insett att en karaktär som har figurerat i många tidigare försök är överflödig. Kortfattat behövde jag en person som kunde äga vissa naturtillgångar, och som kunde utgöra en motvikt till en annan sidokaraktär, men nu när jag har börjat planera handlingen och persongalleriet har jag insett att han egentligen inte gjorde särskilt mycket till eller från och skulle bli överskuggad av andra, mer prominenta personligheter. Huvudpersonen själv kan i det här fallet utgöra motvikten, och den som skulle vara mannens hustru (som kan äga naturresurserna.

Nu var mannen ifråga inte en "darling", men jag har ändå lagt en del tid på att utveckla hans personlighet och bakgrund, och jag skrev in honom i det försök till första utkast som jag skrev i höstas. Det arbetet vill jag inte låta gå förlorat, så jag kommer helt enkelt att spara hans bästa repliker och all information jag konstruerade om honom i ett dokument, så att jag kan använda honom i ett annat projekt.

Vilket leder mig till det sista tipset för veckan, nämligen hur man "frysa in" en hel karaktär om man har skrivit in honom eller henne i sitt första utkast. Informationen finns utspridd i hela berättelsen, och karaktären ifråga deltar förmodligen i många konversationer.

Hur skall man sammanfatta en hel karaktär för "infrysning"?

Mitt råd skulle vara att utgå från vad du redan har skrivit om karaktären, för de flesta författare tar anteckningar om varje någorlunda viktig person, framförallt i längre berättelser, och "frysa in" de anteckningarna i ett eget dokument. Sedan rekommenderar jag att du söker på personens namn i dokumentet och klipper ut de bästa replikerna och mest intressanta detaljerna, som du sedan kan sortera i ditt frysrum. På det sättet har du en ganska välutvecklad person att använda dig av i en annan berättelse, eller att ge en helt egen historia.

Jag hoppas att detta kan vara till nytta för alla som behöver skriva om eller redigera ett första utkast. Lycka till!