Veckans ord #115 - Degenererat varumärke

12.04.2023

För omkring ett år sedan nämnde jag begreppet degenererat varumärke i mitt inlägg om plexiglas, som råkar vara just ett sådant. Jag tycker att degenererade varumärken är ett så vanligt fenomen, som ändå så få personer känner till, att det förtjänar ett eget inlägg.

Ett degenererat varumärke är den juridiska termen för ett varumärke som har blivit så starkt förknippat med en viss produkt att dess namn har övergått till att bli produktens namn. Ett exempel på detta är ordet termos, som har sitt ursprung i varumärket med samma namn. I de flesta fall hade det inneburit att andra tillverkare inte skulle få kalla sina värmeisolerande flaskor för termosflaskor, men det görs ändå hela tiden, eftersom varumärket har degenererat och därigenom mist sin exklusivitet.

Man kan argumentera för att ett degenererat varumärke inte egentligen är ett varumärke. När ett ord har börjat användas i folkmun för att beteckna en hel kategori av varor kan den inte längre marknadsföras i sin egen rätt.

Fler exempel på degenererade varumärken är vespa, nylon, frigolit och cellofan. Eftersom ett varumärke kan degenerera även om det har en registrerad innehavare är det viktigt för den varumärkesinnehavare som vill förbli starkt förknippad med en viss vara att aktivt skydda varumärket så att det inte börjar överföras på andra, liknande produkter i folkmun.

Det finns förvisso tillfällen då det kan vara önskvärt för ett företag att inte längre förknippas med en viss vara, till exempel i fallet med det ozonätande ämnet freon, som användes i framförallt kylskåp, tills det förbjöds på 70-talet. Det varumärket är så generaliserat och degenererat att det förekommer i företagsnamn, exempelvis Svensk Freonåtervinning.

Och med det sagt: lycka till med vad du än skriver, och så ses vi på lördag!

Skapa din hemsida gratis!