5 tips för att skriva noveller!

13.11.2020

Novellen är en litterär form som jag anser förtjänar mer uppskattning än den får. Den behandlas ofta som en träning inför att skriva ett längre och "tjusigare" projekt, alltså en roman, men även jag håller med om att den är utmärkt övning så vill jag dra en lans för novellen i egen rätt. Här kommer alltså fem tips som särskilt handlar om att skriva noveller.

Tips 1: fokusera på en händelse

Medan en roman är en resa är novellen en händelse. Det är mycket ovanligt att en novell når 10 000 ord, att jämföra med en roman som i regel rymmer mellan 70 000 och 100 000 ord. Därför är det orealistiskt att försöka inkludera samma utveckling och komplexitet i en novell som i en roman. Jag har framförallt sett två typer av noveller: sådana som handlar om reaktionen på en händelse och sådana som handlar om orsakerna till en händelse.

För att ta min egen novell Tavlan från Det var inte jag! som exempel, så handlar den om att en medelålders man vid namn Roger besöker en ung kvinna i hennes hem för att få rätsida på ett brott som begicks för mer än tjugo år sedan. Novellen handlar dels om vad som händer i det fiktiva nuet och dels om vad som drabbade Roger i hans ungdom. Dialogen beskriver bakgrunden till handlingen, vilket gör Tavlan till ett exempel på en novell som förklarar en händelse.

Tips 2: inkludera så få scener som möjligt

I Sverige har de flesta tävlingar en övre gräns för hur många ord en bidragande novell får innehålla, men även om man bortser från de så är noveller till sin natur korta. Det innebär att man måste vara tänka ekonomiskt och skala bort allt som är irrelevant. I mitt inlägg om mitt bidrag till Boktuggs novelltävling beskrev jag hur jag raderade den första scenen. Den byggde upp världen på ett bra sätt och skapade en stämning som jag gillade, men det enda som faktiskt hände under de första 2-3 sidorna var att huvudpersonen fick ett brev. Och det var inte ens det brevet som startade handlingen!

Poängen med det här tipset är att även sådant som skulle vara intressant i en roman (till exempel bakgrundshistoria eller detaljerat världsbygge) inte alltid är nödvändigt i en novell. Om en scen fördjupar läsarens förståelse för huvudpersonens uppväxt men inte bidrar till den huvudsakliga händelsen är det bäst att antingen skriva om den så att den anknyter till handlingen, sprida ut dess innehåll i andra scener eller helt enkelt stryka den.

Tips 3: utnyttja platsen där novellen utspelar sig

Vill du skriva en novell om två kvinnor som bestämmer sig för att träffas femton år efter att de sade upp sin vänskap på grund av ett bråk? Utmärkt! Men varför nöja sig med att bara låta dem ta en kaffe tillsammans på Espresso House, när man kan utnyttja själva platsen där de träffas för att understryka konflikten?

Till exempel kan person A bjuda hem person B på kaffe, därför att de hade bråkat hemma hos B och B hade klagat på att det alltid var hon som bjöd hem den andra och hade allt besvär och alla utgifter i relationen. Då blir själva platsen en del av konflikten, och A:s gest blir mycket mer betydelsefull. Ett annat exempel är, återigen, Tavlan, där berättarens lägenhet tillhörde Rogers före detta flickvän. I det fallet är novellen helt beroende av platsen där berättaren bor.

Som synes i mina exempel så behöver novellen inte utspela sig på en extremt anmärkningsvärd plats (även om den såklart kan utspela sig på en rymdstation eller i Versailles), men när man har så lite utrymme som i en novell är det bra att utnyttja de element som ändå måste ingå i berättelsen.

Tips 4: var sparsam med information

Det här anknyter till tips nummer 2. Om novellen i mitt tidigare exempel handlar om relationen mellan A och B så behöver man sannolikt inte berätta om B:s komplicerade relation till sin mamma eller om hur A:s pojkvän dumpade henne i mellanstadiet. Dessa delar av personernas bakgrund kan vara intressanta för att förstå dem som personer, men har sannolikt ingenting med konfliktens kärna att göra. Om däremot den tragiska kärleken i mellanstadiet gjorde A possessiv och egoistisk så kan hon förklara detta för B, men var försiktig så att inte bakgrundshistorien tar över!

Om du kommer på väldigt mycket bakgrundshistoria och börjar se framför dig fler och fler scener med A och B så kanske du skall överväga att antingen skriva en serie noveller, eller bygga om din historia till en roman. Det var något som hände mig i våras, så en av mina noveller ligger nu på is i väntan på att jag skall utveckla den till en egen bok.

Tips 5: följ den röda tråden

Hittills har jag flera gånger poängterat hur viktigt det är att inte trycka in för mycket information eller handling som inte berör huvudhändelsen. Mitt femte råd är till för att nyansera detta en smula. Beroende på vad som är viktigt för din huvudhändelse kan du inkludera olika saker. I Tavlan ligger fokus på vad Rogers flickvän gjorde och hur han själv reagerade (eller inte reagerade). I mitt exempel med A och B är deras relation det viktigaste. I min Törnrosanovell är det viktiga hur den trettonde fen försöker hantera sin omgivnings försök att utnyttja henne utan att moraliskt korrumpera sig själv.

Med dessa olika fokus kan man inkludera olika typer av information. När relationen mellan två människor ligger i fokus är det intressant för läsaren att få reda på respektive persons inställning till relationer i allmänhet och den andra huvudpersonen i synnerhet. Däremot blir relationer och människosyn mindre intressanta i en historia om hur en desperat tekniker försöker hindra rymdskeppets motor från att bli överhettad och explodera.

Sammanfattningsvis bör man inte vara rädd för att inkludera intressanta detaljer om personerna, platserna och händelserna som berör ens novell, men man bör sträva efter att strömlinjeforma informationen och se till att den har så stor effekt som möjligt.


Detta är långt ifrån allt jag har att säga om noveller, men inlägget är redan syndigt långt. Dessa tips försöker jag alltid hålla i huvudet när jag skriver en novell och jag hoppas att de var hjälpsamma för er som läser dem. Jag kan med 100% säkerhet garantera att det kommer mer novelltips i framtiden för som sagt så älskar jag det korta formatet.