Typer av titlar

11.05.2025

Titeln är det första intrycket som en potentiell läsare får av din berättelse. Eftersom den ofta inte är mer än max 6-7 ord lång kan den inte uträtta hur mycket som helst, men i detta inlägg kommer jag att gå igenom olika typer av titlar och vad de kan säga om berättelser, med exempel från olika genrer. Jag hoppas att det kan ge dig några idéer om du har svårt att sätta en titel på en viss berättelse!

Unika fenomen eller föremål

I spekulativa genrer, såsom fantasy, sci-fi och dystopier, är det inte ovanligt att titeln innehåller namnet på en företeelse eller en sak som är unik för sin värld, eller som gör något som den inte skulle göra i vår värld.

Vare sig sanningsserumet kallocain eller reality-TV-slakten hungerspelen finns i vår värld. Därför är Kallocain av Karin Boye och Hungerspelen av Suzanne Collins väldigt effektiva dystopiska titlar. De väcker genast frågor i stil med: "Vad är detta?" och "Varför är det viktigt?"

Man kan också beskriva föremål som gör något som de inte normalt sett gör. Svärd kan inte tränga igenom sten, vilket gör T.H. Whites roman Svärdet i stenen spännande. Spöken anses typiskt sett vara nattaktiva, så Jujja och Tomas Wieslanders barnbok Dagspöket är iögonenfallande. Den potentielle läsaren vill veta hur ett svärd fastnade i en sten och vad ett dagsspöke kan tänkas göra.

Platser

Åtskilliga berättelser hade inte kunnat utspela sig om de hade ägt rum någon annanstans. Det mest uppenbara exemplet är de berättelser som handlar om en resa till ett visst mål, eller där alla karaktärer förs samman genom att de är på samma plats samtidigt. Agatha Christies Mordet på Orientexpressen är ett sådant fall. Om de oskyldiga karaktärerna inte hade åkt med just det tåget hade de inte varit en del av berättelsen.

Astrid Lindgrens novell Skymningslandet handlar om ett magiskt rike som tillåter den förlamade huvudpersonen att gå. Om inte Mary Lennox hade hittat trädgården i F.H. Burnetts Den hemlighetsfulla trädgården hade hon inte kunnat utvecklas i den riktning hon gjorde. Huvudpersonerna i Sigfrid Siwerts Det stora varuhuset förenas av att de antingen jobbar på eller besöker Goldmanns varuhus.

Karaktärer

Många författare fokuserar på en eller ett par viktiga karaktärer i sina titlar. Marie Gripes barnbok Hugo och Josefin handlar framförallt om förhållandet mellan Josefin och Hugo, och alla böcker i serien innehåller minst ett av deras namn.

Alexandre Dumas d.ä.:s berömda roman De tre musketörerna säger mycket. Såväl när boken släpptes på 1800-talet som idag, är musköten ett föråldrat vapen. En bok om musketörer är därmed antingen historisk eller spekulativ. Att det är just tre musketörer antyder både en nära relation mellan tre karaktärer och att dessa tre skiljer sig från den övriga musketörkåren. Läsaren frågar sig varför just dessa män är så exceptionella. Ytterligare en titel som antyder exceptionalitet är Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf. Vad är så speciellt med Gösta Berling att någon har skrivit sagan om hans liv?

Det är inte heller ovanligt att kombinera en karaktär med en plats eller ett fenomen. Luftbändning finns inte, så Avatar: den siste luftbändaren är en iögonenfallande titel. Vad är en luftbändare och varför finns det bara en? Av titeln Anne på Grönkulla får vi veta att Anne är vår huvudperson och att hon är bunden till platsen Grönkulla. Kopplingen dem emellan är faktiskt en av bokens stöttepelare, eftersom Anne är föräldralös och aldrig har haft ett riktigt hem före Grönkulla.

Konflikter/situationer

Man kan också fokusera på en oväntad eller unik situation eller konflikt. Jan Henrik Nielsen gör det i sin bok Som om hösten kom på sommaren. Hösten innebär mognad, men också köld och mörker. Om den infaller under den varma, lediga, levande sommaren är det olycksbådande. (Mycket riktigt är det dystopi.)

Situation och konflikt kombineras på ett träffande sätt av Michael Ende i boken Den oändliga historien. Varför tar historien inte slut? Vilken berättelse pågår för evigt, och varför? Hur kan en bok avslutas om historien som den handlar om inte gör det?

Laura Trenters bok Det brinner! åstadkommer en liknande effekt. Utropstecknet understryker att något är akut; branden är inte släckt utan sprider sig. Vem tände elden och hur skall den släckas? Skuld är faktiskt ett vanligt tema i titlar, framförallt när det gäller spänningsromaner och deckare. Med titeln Statsrådets fall frågar Bo Balderson huruvida stadsrådet faller i onåd och mister sin position på grund av en potentiellt (o)rättvis anklagelse, eller om stadsrådet åtar sig att avslöja vem som är skyldig i ett visst fall.

I sin novell I will never tell you this ("Jag kommer aldrig att berätta detta för dig") berättar Shaelin Bishop att huvudpersonen inte vill, kan eller vågar berätta sanningen om vad som hände för en viss person. Vad är så allvarligt att han inte kan avslöja det, och vem döljer han det för?

Avslutning

Det finns annat att ta hänsyn till när man sätter en titel på sitt verk. Serier brukar hålla sig till en röd tråd, exempelvis "Harry Potter och …", och det finns vissa rytmer eller format som har förknippats med en viss genre eller åldersgrupp till den grad att de kan vara missvisande att använda i andra sammanhang.

Jag hoppas ändå att det hjälpte att kategorisera olika typer av titlar. Som en liten övning skulle jag föreslå att du skriver ned titlarna på de senaste fem böckerna som du läste och försöker hitta på alternativa titlar. Om du läste en bok med en karaktärsdriven titel kan du kanske fråga dig vilken situation eller konflikt som skulle kunna belysas i stället, eller vice versa.

Exempel: Don Quijote av Miguel Cervantes skulle ha kunnat heta något i stil med Den malplacerade riddaren. Det är fortfarande en karaktärsdriven titel, men den säger mer än den ursprungliga titeln.

Det finns egentligen inget hemligt, eller offentligt, recept på en perfekt titel. Det gäller att hitta något som är intresseväckande och som ärligt representerar berättelsen. Om Don Quijote hade hetat Slaget mot vindmöllorna hade den varit mer uppseendeväckande, men den titeln hade inte gett en god bild av vad boken handlar om i sin helhet.

Med det sagt: lycka till med vad du än skriver, och så ses vi på tisdag!


Skapa din hemsida gratis!