Tre saker till som jag vill se mer av!

29.06.2025

Denna vecka kan jag glädja er med en till lista över sådant som jag önskar att fler författare skrev om i sina verk. Mina första inlägg i denna miniserie kan du läsa här och här.

#1 - Etablerade kärlekspar

Romantikgenren har aldrig varit för mig. Det beror inte på att romantiska relationer är ointressanta, utan på att jag sällan intresseras av hur folk blir ihop. Ibland kan konflikterna som håller dem från varandra var gripande men när det kommer till kritan är förstadiet till förhållandet ofta mycket kortare än själva förhållandet.

Vad som intresserar mig mer än upptrappningen är hur två personer hanterar en intim relation. Vad händer om de utvecklar motsatta åsikter i en våldsam politisk eller religiös konflikt? Hur kommer den ena att reagera om den andra blir permanent handikappad? Kan relationen överleva den svartsjuka som kan frodas om en av parterna har andra beundrare?

Jag tycker att sådana konflikter ofta är mer avslöjande och spännande. Om man redan har ett liv tillsammans har man mer att förlora om man inte kan samarbeta, och ofta finns det fler intressenter i konflikten också. Har paret barn eller gudbarn? Då kan de bli lidande av en konflikt, samtidigt som de kan förvärra den både avsiktligt och oavsiktligt. Om en förälder tror att synder dömer en till evigt lidande och en annan menar att ungdomen är till för att begå misstag och lära sig av dem, kommer deras uppfattning om uppfostran sannolikt att vara väldigt annorlunda. Sådana slitningar är både riskabla och svåra att reparera, vilket gör både förluster och triumfer desto mer effektfulla.

#2 - Kapitelrubriker

Det finns böcker som inte lämpar sig för kapitelrubriker, exempelvis om kapitlen är mycket korta eller om författaren väljer att dela in boken i namngivna delar som ger en struktur. Men med undantag för de omständigheterna är jag en vän av kapitelrubriker.

Att ge kapitlen namn är att ge dem personlighet. Det hjälper läsaren att orientera sig i berättelsen och att förstå kapitlets inre logik. I Vicomte de Bragelonne, den tredje och sista delen i serien De tre musketörerna av Alexandre Dumas d.ä. finns ett kapitel vid namn "Belle Ilse". Det är inte det enda kapitlet som utspelar sig på den ön, men i det får man veta orsaken till att vissa av huvudpersonerna befinner sig där och vad ön betyder för deras planer och relationer.

I Harry Potter anspelar kapitelrubrikerna ofta på någon eller något som är viktigt både för en eller flera scener i kapitlet och för hela serien. Exempelvis får man i "Snapes värsta minne" se hur marodörerna och Snape förhöll sig till varandra, samtidigt som ett frö sås för den relation som man i sjunde boken får veta att Snape hade till Lily Evans.

Titlar är också löften. Här följer några exempel på kapitelrubriker som har etsat sig fast i mitt minne: "I mörkret är alla kattor grå" (De tre musketörerna); "No-one repents" (The three body problem); och "Farväl till Nangijala" (Bröderna Lejonhjärta).

Sist men inte minst gillar jag att läsa om böcker, och att ha en indelning hjälper mig att återvända till de delar som jag helst vill läsa om. Namnge era kapitel, tack!

(Jag hade inte förväntat mig att ha så starka åsikter om det här ämnet förrän jag började skriva. Sent skall syndaren vakna.)

#3 - "Irrelevanta" personlighetsdrag

Har du någonsin diskuterat en bok eller film med en bekant och hört: "Jag förstår inte varför X behövde vara [något som talaren ogillar]"? Det har jag. Det vanligaste klagomålet är att någon är homosexuell "utan att det gynnar berättelsen" men jag har hört samma synpunkter om sjukdomar, handikapp, hobbyer, yrken och utseende.

Vad många som säger så missar är dels att det mesta man får veta om en karaktär faktiskt har en poäng, hur subtil den än må vara, och dels att mänsklig variation uppstår spontant utan att vara en del av en Handling med stort H. Låt oss ta det ena först och det andra sedan.

En karaktärs klädstil, allergier, familjekonstellation eller sexuella läggning kan tyckas vara bagateller. På sätt och vis är de det, men eftersom de antingen påverkar personen eller påverkas av personen så är de inte helt irrelevanta. Den som är allergisk eller kroniskt sjuk är sårbar och kan behöva anpassa sitt liv i större eller mindre utsträckning därefter. Kanske blir den mer försiktig, eller mer beroende av andra, eller mer självständig, eller vårdslös eftersom den får problem vad den än gör och vill kunna njuta av livet ändå.

Å andra sidan väljer man sin garderob. Man må inte styra urvalet av kläder, men inom ramen för sina omständigheter väljer var och en vad man har på sig, hur man bär sitt hår, etcetera. Det säger en del om vilken bild man vill ge sin omvärld, eller om man ens bryr sig om andras omdöme.

Samtidigt är variation, som sagt, naturlig och spontan. I alla tider och på alla platser har fysiska men uppstått, liksom variationer i utseende, intelligenstyp, sexualitet, temperament, med mera. Om du skriver in det i din berättelse kan den kännas mer naturtrogen, och därmed mer trovärdig. (Detta förutsätter givetvis att du inte hanterar det hela som en checklista, varvid din mångfald bara skulle bli plural av enfald.)

Dessutom kommer all naturlig variation att ha större eller mindre konsekvenser för hur man lever och hur andra uppfattar en. Om man är mycket kortare eller längre än genomsnittet kan man drabbas av olika hälsoproblem och kan ha svårare eller lättare att genomföra visst arbete. Homosexualitet leder sannolikt inte till reproduktion, medan heterosexuellt beteende medför potentiell graviditet. Den som är fysiskt svag kommer, beroende på samhället, antingen att bli mer omhändertagen eller att bli åsidosatt som mindre värdefull arbetskraft. En stor och stark karl kommer å andra sidan att ses antingen som ett stort hot eller en stor tillgång.

Summa summarum; även om medfödd variation inte säger mycket om ens personlighet, och även om den långt ifrån alltid kommer att ha en direkt inverkan på handlingen, så är den realistisk och ger dig som författare möjlighet att utforska teman, personligheter och problemlösning ur olika synvinklar. Var inte rädd för att variera dina karaktärer utöver de rent mentala färdigheter och emotionella problem som vi författare ofta fokuserar på.

Med det sagt: lycka till med vad du än skriver, och så ses vi på tisdag!


Skapa din hemsida gratis!