Tips för att arbeta med testläsare!

11.09.2021

I Linn Jonssons gästinlägg om testläsning fick vi fem tips för hur man är en god testläsare (även känd som betaläsare) för en författare, och nu tänkte jag komplettera det inlägget med hur man som författare kan arbeta med en testläsare och dennes kritik av ens verk. Jag kommer inte att ge tips för hur/var man kan hitta testläsare; det är ett annat inlägg för en annan vecka. Det här inlägget kommer att handla om vad man gör när man väl har en testläsare.

Vilken är din vision?

I varje steg av skrivprocessen är det viktigt att veta vilken ens vision är. Vad är det för berättelse du vill förmedla? Hur uppfattar du din huvudperson och hur vill du att läsaren skall uppfatta honom eller henne? Skall din novell få läsaren att bita på naglarna av oro eller vill du att din roman skall vara mysig feelgood som man kan läsa medan man dricker varm choklad på en höstkväll? Har du inte tänkt över detta än, är det dags att göra det innan du ber någon att läsa din historia.

Om man inte har en vision för sin berättelse är det nämligen lätt hänt att man redigerar sönder den genom att appellera till läsarens smak även om den inte är i linje med vad du personligen föredrar. Kom ihåg att det här är din bok, och att den kritik du anammar skall hjälpa dig att förmedla den berättelse du vill, inte hjälpa dig att skriva något som läsare A eller läsare B tycker är bättre.

Kom överens om tid

Ibland kan det vara att du bara har skrivit en bok och vill samla in lite respons någon gång under de närmaste månaderna för att kunna redigera den under din semester. Någon gång kan du vilja delta i en novelltävling och vet att ditt manus behöver bearbetas flera gånger, och då kanske du vill få kritik inom en vecka för att kunna redigera novellen en gång och sedan skicka ut den en gång till före tävlingens deadline. Oavsett vilken situation du befinner dig i är det bra att berätta för din testläsare när du skulle vilja få feedback.

Om personen ifråga inte tror att den hinner med det schemat, så finns det ingen anledning att bli arg! Kanske kan han eller hon testläsa en annan text senare. Men det är viktigt att berätta vilka förväntningar man har så att det inte uppstår missförstånd längre fram.

Berätta vilken typ av kritik du är ute efter

Är du osäker på en viss del av din berättelse? Tror du att huvudpersonen känns för tvådimensionell, att du är ovan vid just denna genre eller att språket kan verka för invecklat? Be i så fall din testläsare att lägga extra fokus på just det. Om du inte har ett speciellt område som du är osäker på kan du säga det och be betaläsaren att skriva vad han eller hon spontant tycker och tänker om manuset.

Om du vet att din grammatik tenderar att vara dålig, att du tenderar att formulera dig klumpigt eller att du ofta stavar fel kan du också berätta det för din testläsare och be ifrågavarande att inte fokusera på det i sin kritik. På ett tidigt stadium är det ofta viktigare att titta på de stora dragen i berättelsen snarare än kosmetiken, och jag tycker inte att man skall behöva skämmas för att ens text inte är ett språkligt underverk. Men om din betaläsare säger att språket är så dåligt att det är svårt att förstå vad som händer så tycker jag att du skall ta hänsyn till den kritiken, för då är problemet mer än kosmetiskt.

Naturligtvis kan du också be att få respons på språket redan på ett tidigt stadium om du tror att det skulle hjälpa dig, men jag som är något av en språkpolis har ibland fått höra av författare att jag inte behöver peta i själva språket, så det är därför jag inkluderar det här rådet.

Kom överens om formen

Jag använder för det mesta plattformen betareader.io, som tillåter att man kommenterar direkt i texten och lämnar omdömen i slutet av varje kapitel, om författaren har delat in sin text i kapitel, men man kan naturligtvis även dela ett Google-dokument eller Word-dokument eller skicka en PDF. Det gäller bara att författaren och testläsaren kommer överens om vilket format som passar situationen ifråga. Om du och din betaläsare kommer överens om att dela ett dokument rekommenderar jag att du ställer in så att läsaren bara kan kommentera, inte redigera, så att inget går snett.

Läs igenom kritiken, bearbeta den och ställ eventuella frågor

När din testläsare har skickat sin utvärdering och kritik till dig rekommenderar jag att du läser igenom kommentarerna för att få en överblick innan du gör något åt de problem som testläsaren har påpekat. Detta beror på att problem som läsaren märkte först i kapitel 14 i själva verket kan ha sin grund i kapitel 1, vilket innebär att du kanske inte vet hur du skall redigera början innan du har läst responsen till akt 2. Ibland kan det också finnas problem som verkar vara oberoende av varandra men som kan lösas med en och samma korrigering. Jag föreslår att du, framförallt om du har fått kritik på en lång text, skriver ner åtminstone de mest komplexa punkterna, hur de hänger ihop och vad du kan göra för att förbättra ditt verk.

I detta stadium kan det passa att ställa frågor till betaläsaren. Förstår du inte vad hon menade när hon skrev att huvudpersonen kändes för gnällig? Be henne ge exempel på när protagonisten drev henne till vansinne! Inte alla testläsare kommer att förklara bra i skrift och inte alla författare kommer att kunna se skogen som är ens berättelse för alla träd som är ens scener och karaktärer. Du framstår inte som dum bara för att du vill fråga en extra gång; tvärtom visar det testläsaren att du har tänkt igenom hans eller hennes respons och anser det vara värt mödan att fråga ifrågavarande mer ingående om dess åsikter.

Tacka testläsaren!

När du har rätat ut alla frågetecken kommer du troligen inte att ha mycket med betaläsaren att göra, förrän möjligen när du har ett andra utkast eller en annan berättelse och du och betaläsaren vill fortsätta samarbetet. Då hör det till god ton att tacka för hjälpen, för testläsare läser trots allt gratis på sin fritid. Om personen ifråga har varit ohövlig, gett förolämpande och nedlåtande kritik eller gått till personattacker mot dig har du naturligtvis ingen skyldighet att tacka dem, men har ert samarbete fungerat väl är det en god idé att visa din uppskattning. (Detta är något jag själv ibland tyvärr glömmer att göra, så jag kommer inte att döma om någon glömmer att tacka mig, men det hör som sagt till god ton.)

Implementera den respons som passar din vision

Det här syftar tillbaka till den första punkten, nämligen att du måste ha koll på vilket ditt mål är med din berättelse, för även om du bara får respons från en enda person åt gången kan jag nästan garantera att du kommer att få en kommentar, en synpunkt eller ett förslag som inte alls passar ihop med vad du hade tänkt dig. Det är inte fel eller en förolämpning mot din testläsare att inte implementera den kritiken.

Låt oss säga att du har skrivit en deckare och din huvudperson, en polis, är en riktigt cynisk, arrogant och elak person. Då kanske din betaläsare skriver att han inte kunde relatera till huvudpersonen för att han betedde sig för hemskt och att du kanske borde mjuka upp polisen lite genom att låta honom vara mer involverad i sin tonårsdotters liv. Om du vill ha en hårdhudad men i grunden välmenande protagonist kanske du borde överväga att låta honom krama sin dotter och hjälpa henne med läxorna och relationsproblem, men om du från början avsåg att skriva om en avskyvärd men kompetent människa så kan du ignorera just det förslaget.

Spara de positiva, uppmuntrande kommentarerna

Om du känner dig osäker på din förmåga som författare (vilket vi alla gör, inklusive folk som jag som ger råd och skrivtips online), tror att din kommande redigering kommer att vara svår eller helt enkelt bara behöver sockra ditt ego lite när du känner dig nere skulle jag rekommendera att du sparar komplimanger. Jag säger inte detta för att du skall få hybris, utan för att du troligen ibland kommer att tvivla på dig själv eller någon gång få riktigt hänsynslös, illvillig kritik som verkligen sårar dig.

När det händer kan det vara bra att bläddra i sina anteckningar och återuppleva den gången då en betaläsare skrev att han aldrig har läst en så vacker beskrivning av en glänta. Eller varför inte den gången en annan testläsare sade att du verkligen skriver fantastisk dialog. Det är väldigt uppmuntrande att läsa sådant!

Så lycka till nästa gång du skall arbeta med en betaläsare!