Jasper Fforde - en charmerande normbrytare

01.07.2022

Jasper Fforde är en ännu aktiv brittisk författare född år 1961. Han är mest känd för sin fanatsyserie om litteraturdetektiven Thursday Next (Torsdag Nesta i den svenska översättningen), men har även skrivit duologin The Big over Easy och The Fourth Bear, samt Shades of Grey (inte att förväxla med Fifty Shades of Grey). Jag har läst de flesta böckerna i serien om Torsdag Nesta och plöjde igenom ovan nämnda duologi i våras, och även om jag inte har läst Shades of Grey ännu kan jag lugnt sätta Fforde på listan över mina favoritförfattare.

Detta inlägg är, precis som inlägget om Michael Ende, inte en biografi eller en recension, utan helt enkelt ett sätt för mig att uttrycka min uppskattning för det som tilltalar mig mest med denna författares verk.

Ibland tycker folk helt enkelt om varandra

Det är inte fel att skriva om dåliga relationer mellan syskon, olycklig eller destruktiv kärlek, eller osunda förhållanden mellan föräldrar och barn. Jag har själv skrivit om det flera gånger och några av mina favoritböcker innehåller sådana konflikter. Men vad som är så uppfriskande med Jasper Fforde är att han nästan alltid låter sina huvudpersoner lyckas med sina närmaste relationer, oavsett om de dejtar, är gifta eller har förälskat sig i en kollega.

I genrer som fantasy, som är den som Fforde framförallt skriver inom, är osunda relationer, obesvarad kärlek och ren psykologisk (och många gånger fysisk eller rentav sexuell) misshandel inte ovanlig och det kan bli ganska deprimerande och upprörande att läsa i det långa loppet. Då tycker jag att det är så skönt att ha författare som Fforde, som låter en av sina detektiver vara omgift med goda förhållanden till både sina biologiska och adopterade barn. I en gullig scen i (om jag minns rätt) The Fourth Bear får man se sagda detektivs fru retas med honom genom att säga att om han inte följer med henne på den där sammankomsten som hon har med jobbet kanske hon kommer att hitta någon snygg ung man att flirta med. Han säger genast att han kommer även om det inte är hans typ av tillställning.

Och det är inte manipulativt eller illasinnat på minsta vis! Båda parterna är så nöjda med, och säkra på, sitt äktenskap att de tål att driva med varandra på det sättet utan att någon av dem blir upprörd. De är vänner som litar på varandra, inte svartsjuka slavar under lusten som inte står ut med tanken på att deras partner ens tilltalar en annan människa av deras kön. Det är ett välkommet avbrott i de med dålig kommunikation och rent grymma karaktärer fyllda spekulativa genrerna.

Fforde har båda fötterna på jorden

En annan sak som är så vanlig i fantasy att man lätt blir trött på den är den enorma skalan. Fantasyberättelser, framförallt serier, handlar ofta om kungadömets öde, eller ett helt folks öde, eller världens öde, eller gudarnas kamp eller något annat storskaligt som det är svårt att känna igen sig i. Detsamma gäller sci-fi. Visst tycker jag om episka berättelser i stil med Sagan om Ringen eller för den delen Den oändliga historien av Michael Ende, men det är skönt att läsa om små byar eller städer där alla känner alla, som Jasper Fforde tenderar att skriva om.

Båda hans serier som jag har läst är deckare som utspelar sig i liten skala. I The Eyre Affair, eller på svenska Var är Jane Eyre? har någon kidnappad titelkaraktären ur Charlotte Brontës klassiska roman och det är huvudpersonens uppgift att hitta henne igen. Det handlar inte om Jordens potentiella undergång utan om att Torsdag Nesta hoppar in i boken och intervjuar sidokaraktärerna om när de såg något ovanligt vid tidpunkten för Janes försvinnande. Det är ingen hemlighet att jag gillar bisarra berättelser och bisarra och småskaliga är just vad Ffordes fantasydeckare är.

Seriösa teman i lättsamma förpackningar

I serien om Torsdag Nesta pågår Krimkriget fortfarande år 1985 och polisstyrkan i den lilla byn Reading i The Big Over Easy är genomsyrad av korruption. Men det är ändå trevlig läsning, fylld med gulliga stunder mellan flickvän och pojkvän eller mellan makar, drastiska skämt och oväntade, komiska karaktärsdrag.

Ett exempel är att utomjordingarna i duologin kom till Jorden för att de blev så förtjusta i jordiska sitcoms och ville räkna ut varför Fawlty Towers inte fortsatte längre. De skojiga, gulliga små inslagen gör att läsningen inte känns lika tung och att de seriösa temana ibland blir mer effektiva tack vare kontrasten som de skämtsamma inslagen erbjuder. (Jag tar många exempel från duologin, eftersom det var längre sedan jag läste Torsdag Nesta-serien, men det innebär inte att den detektivserien är mindre rolig. Läs den också!)

Fforde fäller inga omdömen som är större än berättelsen

Detta hänger ihop med de allvarliga temana. Det finns många författare som vill ta Ställning med stort S till någon politisk, filosofisk, moralisk, social eller religiös fråga. Det är inte nödvändigtvis fel; det finns många böcker som har tagit ställning på ett effektivt sätt och både har kunnat underhålla, väcka tankar och bygga opinion. Men det är också lätt att sådana böcker floppar för att de känns mer som predikningar än som berättelser. Det kan stöta bort folk som inte håller med författaren personligen och även irritera dem som egentligen håller med i sak. Jasper Fforde undviker dock detta genom att inte döma någon eller något som existerar utanför hans verk.

Det är tydligt att han tycker att medieskandaler ofta är fåniga och överdrivna, att reklam kan vara missvisande, att korruption är dålig och att krig är traumatiserande, men det är varken speciellt kontroversiella eller ens specifika åsikter att hysa. Han flirtar med avancerad teknik som en potentiell fara men det är tydligt att faran ligger i att galningar kan lägga vantarna på den. För mig känns det uppenbart att det inte är ett försök att bilda opinion utan ett sätt att bygga den fiktiva världen.

I Fforde-versum förekommer avancerad teknik, såväl som magi, och den missbrukas ibland. Men det knyts aldrig till vår värld. På så sätt lyckas hans böcker förmedla eskapism samtidigt som de utforskar ganska allvarliga ämnen.

Återigen så finns det absolut plats för ställningstagande i skönlitteraturen, men jag uppskattar möjligen att koppla av och bara kunna njuta av en bisarr bok fyllda av galna vetenskapsmän, litteraturhuliganer (jäpp, de förekommer i Torsdag Nesta-serien) och utomjordingar som gillar sitcoms.

And on that happy note - lycka till med vad du än skriver, och så ses vi på tisdag!

Skapa din hemsida gratis!